עצות להורים – שחקו עם הילד/ה

על בסיס עבודה עם עשרות רבות של מטופלים צעירים, ילדים ובני נוער ועם הוריהם, אספתי מספר רעיונות שעשויים לסייע להורים בתמיכה בהתפתחות הרגשית של הילד. אינני מומחה בינלאומי להורות וכהורה אני שותף לרבים מהכשלים שאני מגלה אצל הורים אחרים. הורות היא מקצוע מורכב וכל אחד מאיתנו מגיע אליה עם נטיות ותובנות אחרות שמבוססות על בית ההורים שלנו ועל ילדותינו. הרעיונות הכלליים שאני מציע מתבססים על ניסיון העבודה שלי ואינם מחליפים יעוץ, הדרכה או טיפול, אם יש צורך בהם. אם חלקם או רובם יראו לכם כרעיונות טריוויאלים ומובנים מאליהם, סימן שאתם כבר בכיוון הנכון.

שחקו עם הילד/ה

playing-with-kids

גיל הילדות הוא גיל המשחק. ילדים זקוקים למשחק כדי להתפתח רגשית וחברתית והם זקוקים לכם שתשחקו איתם מפעם לפעם. משחקים שונים תורמים לפיתוח קוגניטיבי, לבנית המוטיבציה הפנימית ותחושת המסוגלות של הילד. משחקים אחרים חשובים לעיבוד והכלה רגשית, לקבלת חום ופיתוח תחושת גוף וויסות גופני ורגשי. משחקי דימיון, בהם הילד מגלם דמויות וממציא סיפור או עולם דמיוני מאפשרים לו להיות מי שהוא לא, לחוות עוצמה, אך גם רגשות 'אסורים' ככעס ופחד, להתנסות משחקית באבדן, לבחון את נושא החיים והמוות ועוד. גם אם אתם לא מבינים לגמרי את העולם הדמיוני של הילד, נסו להשתתף איתו במשחק ולתת לגיטימציה לעיבוד הרגשי שמתרחש באופן לא מודע. אפשר גם לנסות להפוך את המשחק לסיפור – להעלות אותו על הכתב ולהעניק בחזרה לילד את המשחק כסיפור – אישור על החשיבות שאתם נותנים לעולמו הפנימי.

אלמנט משחקי נוסף הוא במשחקי מגע ומשחקים פיזיים אחרים : לילדים יש צורך במגע ולכן הם מטפסים או נצמדים אלינו. גם אם זה מציק לפעמים, חשוב לזכור שמשחקים כאלה מבוססים על צרכים אמיתיים : צורך בתחושה גופנית של שייכות מול נפרדות, צורך במגע על מנת לפתח דימוי גוף ולווסת עצמם תחושתית ועוד. גם משחק כמחבואים הוא בעצם גלגול מתקדם של משחקי 'קוקו' מגילאי הינקות. במחבואים הילד עוסק גם בצורך להתרחק, להאבד וזקוק להורה שימצא אותו מחדש ולא יוותר עליו.

בגני שעשועים, גם אם הילד משחק עם ילדים אחרים, כדאי לקום מהספסל לפעמים ולשחק. הורה שמסוגל לשחק ולהשתטות יוצר קשר בין הילד לילד שבתוכו ומעצים אותו. למרות הערך הרב שיש למשחק עם בני קבוצת השווים, אין תחליף למשחק עם ההורים.

אם אין הרבה זמן וכוח לשחק עם הילד, כפי שטבעי שיקרה במשפחות צעירות שבהם צריך לטפל במספר ילדים קטנים, כדי לנהל את הזמן כך שיקבע מעט זמן קבוע בשבוע למשחק. כדאי שהמשחק יהיה מה שהילד בוחר, למרות שתמיד אפשר להציע לו רעיונות חדשים, אבל חשוב יותר שתתבוננו בבחירות המשחקים ותנסו לחשוב איזה מרכיב רגשי מעבד הילד באופן לא מודע תוך כדי המשחק. ילדים יודעים טוב מאיתנו מה הם צריכים – אם נתבונן בהם כשהם משחקים נוכל להבין אותם יותר ולסייע להם.

סגור לתגובות.