ביבליותרפיה עם מבוגרים – בעקבות הזמן האבוד

הנרטיב האישי, כלומר הדרך שבה אדם מספר לעצמו את סיפור חייו, הוא מרכיב מרכזי בכל טיפול רגשי ובודאי בביבליותרפיה שמחפשת סיפורים ורואה בהם נתיבים אל מקומות נסתרים ותימות מושתקות.

אדם מגבש את הזהות שלו, אופיו, קשייו ומגבלותיו על בסיס זיכרונות מוקדמים ולפעמים מתבצר סביב סיפור חיים מסויים שמשאיר אותו בחוויה של תקיעות וחוסר אותנטיות. האומץ לגעת מחדש ולעומק בחוויות החיים בנוכחות המטפל, לא נרכש בקלות, אך טיפול שמתממש בו הפוטנציאל הזה, מניב, לרוב, פירות מתוקים.

 חזרה לילדות

בעבודה עם מטופלים בוגרים ועם מתבגרים מסויימים, המרחק בין חוויות ההווה לחוויות המעצבות מהעבר, מאפשר הסתכלות לעומתית – רוחק אסתטי, שבו ניתן לנהל דיאלוג בין אני בהווה לאני ילדי. ברבים מהמקרים, תמונת הילדות שמצטיירת בפגישות הטיפול הראשונות.. ציורית מידי ולא גמישה. מטופלים מזדהים עם הוריהם : " הם היו עולים חדשים, עבדו כל היום ונתנו כל מה שיכלו ואין לי טיפת כעס עליהם".

לאחר תהליך ממושך, כשהטיפול בשל, עולים תכנים מורכבים וכואבים יותר ויש הזדמנות לבחינה ועיבוד מחודש של הילדות.

בעבודה על זיכרונות מוקדמים, עולה פעמים רבות תחושה שההורים לא תמכו, לא ראו את הצרכים הרגשיים ולא העניקו הגנה ותחושת ביטחון. הטיפול מאפשר שחרור ותיקוף של התחושות האלה, גם אם הן סובייקטיביות לחלוטין ומשאיר בצד את כל ההצדקות וההתחשבות בהורים.

בשלב זה נפגוש הרבה כעס ואכזבה מההורים, הרבה כעס ואכזבה מ"מבוגרים אחראיים" אחרים, מהמטפל ומהעולם בכלל.

תהליך אבל

ההכחשה של תחילת הטיפול והכעס על אזלת היד של ההורים, הם חלק מתהליך אבל חשוב בטיפולים מהסוג הזה. המטופל לומד להבחין בין ההורים הקיימים להורים המפונטזים – אלה שלעולם לא מחסירים מילדם דבר, שזמינים במאת האחוזים, שלא נפרדים בפתח גן החיות הפרוע של הגן והולכים לעבודה.. ההורים הללו לא היו קיימים מעולם מחוץ האידילי שבתת מודע.

לקיחת אחריות על ההווה

לאורך הטיפול אני מעודד מטופלים לתקן את הקשרים עם הקרובים אליהם ובודאי עם ההורים ולבנות גשרים חדשים לקשר אותנטי ומשמעותי יותר, ממקום של אדם בוגר שעבר תהליך. זה לא תמיד אפשרי. לפעמים ההורים כבר אינם בין החיים או שניסיון לדבר איתם לא יישא תוצאות מיטיבות. כך או כך, הטיפול מבקש מהמטופל להיות נכון לשינוי פנימי. גם אם ההורים מאכזבים בעבר או בהווה, על המטופל לקבל את המציאות כפי שהיא ולהתמודד איתה, על מגבלותיה וחוזקותיה ולנסח את חייו מחדש כשהוא קרוב יותר לעצמו ולא נותן לקשיי העבר לקבוע מי הוא היום.

סגור לתגובות.